Katalogi stron internetowych a SEO
Praktycznie każda osoba związana z tematyką SEO natknęła się na różnego rodzaju katalogi stron internetowych. Swego czasu były one jednym z najpopularniejszych sposobów reklamy oraz pozycjonowania stron w wyszukiwarkach. Przesłanie witryny do katalogu jest proste, tanie i nie zajmuje dużo czasu. Czy jednak przynosi jakiekolwiek efekty w 2022 roku?
Za sprawą aktualizacji algorytmów wyszukiwania mało wartościowe katalogi oferujące wyłącznie wymianę linków i będące źródłem internetowego spamu zniknęły z wyników wyszukiwania lub nałożono na nie ograniczenia w związku z przekazywaniem tzw. link juice.
Przeżytek, czy użyteczne narzędzie?
Po czym poznać wartościowy katalog stron? Czy w dzisiejszych czasach korzystanie z takiej formy promocji witryn jest bezpieczne? Wszystko zależy od katalogu - tak jak każdy serwis, w którym poprzez hiperłącza chcemy zachęcić użytkowników do wejścia na naszą stronę, musi posiadać określoną reputację oraz odpowiednie cechy. W tym celu zestawiliśmy najważniejsze z nich:
1. Moderacja wpisów
Pierwszą cechą dobrego katalogu stron w 2022 roku jest obecność moderatora. Ręcznie akceptowane witryny wraz z opisami zapobiegają powstawaniu spamu i zamieszczaniu nieodpowiednich treści, co zwiększa wartość katalogu zarówno wśród użytkowników, jak i wyszukiwarek.
2. Autorytet
Katalogi stron będące w sieci od dłuższego czasu posiadają ugruntowaną pozycję na rynku oraz szerokie kanały reklamowe, dzięki czemu są w stanie skutecznie wypromować witrynę i zwiększyć liczbę jej odwiedzin. Przed zamieszczeniem wpisu warto sprawdzić historię domeny katalogu, profil linków zwrotnych oraz wskaźnik DR (Domain Rating) lub UR (URL Rating).
3. Użyteczność
Dobry katalog stron powinien mieć coś więcej do zaoferowania oprócz wypisanych po przecinku adresów URL wątpliwej jakości witryn. Obecnie, gdy na ocenę strony internetowej przez wyszukiwarki wpływa w głównej mierze jej treść, katalog musi posiadać dodatkowe funkcje np. wpisy na blogu, systematycznie publikować nowe artykuły, posty, różnego rodzaju narzędzia, spisy, diagramy i pozyskiwać ruch z organicznych wyników wyszukiwania.
4. UX (User Experience)
Sprawdź, czy katalog, do którego chcesz zgłosić swoją witrynę jest dobrze zaprojektowany, łatwy w użytkowaniu i różni się od reszty katalogów w sieci. Jeśli wszędzie zamieszczone są reklamy, wpisy zawierają błędy ortograficzne i odsyłają do podejrzanych lub wygasłych witryn to znak, że wpis do takiego katalogu może okazać się jedynie stratą czasu.
5. Ukierunkowanie
Zamieszczanie odnośników w celu zwiększenia rankingu strony w wynikach wyszukiwania jest niezgodne z wytycznymi większości wyszukiwarek. Aby uniknąć nałożenia różnego rodzaju kar, warto zwrócić uwagę na charakter katalogu. Powinien on promować strony internetowe, grupować je tematycznie, ułatwiać wyszukiwanie oraz przekierowywać do nich użytkowników, a nie być jedynie narzędziem do wymiany linków.
Podsumowanie
W dzisiejszych czasach warto dywersyfikować kanały internetowego marketingu. Z pewnością nie należy ograniczać się wyłącznie do katalogów stron, lecz jeśli znalazłeś zadbany katalog, który może zwiększyć ruch na Twojej stronie i przyciągnąć nowych klientów, to dlaczego by z niego nie skorzystać?