Optymalizacja strony pod wyszukiwarki (SEO)

Poznaj 6 najważniejszych strategii optymalizacji, dzięki którym przyśpieszysz swoją stronę oraz ułatwisz jej znalezienie wyszukiwarkom.

Strategie SEO – działania optymalizacyjne w obrębie strony internetowej w celu zwiększenia pozycji w wyszukiwarkach

Czym jest SEO?

Search Engine Optimization (SEO) to proces dostosowywania witryny do jak najlepszego odbioru dla wyszukiwarek w celu zwiększenia rankingu w organicznych wynikach wyszukiwania, pozyskania ruchu lub realizacji celów marketingowych.

Każdego dnia roboty indeksujące odwiedzają naszą stronę internetową, zbierają informację i przypisują jej określoną pozycję w wynikach wyszukiwania. Istnieje kilka sposobów, dzięki którym można przyśpieszyć ten proces i sprawić, że struktura naszej strony będzie przyjazna wyszukiwarkom.

Podczas procesu optymalizacji dąży się do poprawienia takich parametrów jak: szybkość ładowania strony, doświadczenia użytkownika (UX), dostępność czy bezpieczeństwo.

Poniżej znajdziesz 6 głównych czynników, które mają największy wpływ na SEO.

1. Core Web Vitals

Core Web Vitals a SEO – trzy wskaźniki optymalizacji strony internetowej

Nikt nie lubi długo ładujących się stron. Czas oczekiwania dłuższy niż kilka sekund powoduje, że ją opuszczamy i przechodzimy do konkurencji.

W 2021 firma Google zrobiła duży krok w stronę szybkich i dobrze zoptymalizowanych stron internetowych wprowadzając Core Web Vitals – trzy wskaźniki mierzące odczucia użytkownika na stronie, w których skład wchodzą:

  • LCP (Largest Contentful Paint) – Jest to czas wyrenderowania największego elementu na stronie – zazwyczaj obrazu lub filmu. Długi czas ładowania powoduje spadek UX, dlatego nie powinien przekraczać 2.5 sekundy.
  • CLS (Cumulative Layout Shift) - Wskaźnik stabilność wczytywania strony. Sprawdza, czy layout podczas ładowania nie przesuwa się w różne miejsca. Jest to szczególnie uciążliwe w przypadku interaktywnych elementów. Wynik poniżej 0.1 jest optymalną wartością dla tego wskaźnika.
  • FID (First Input Delay) - Czas potrzebny stronie na wykonanie pierwszej interakcji z użytkownikiem np. zamknięcie powiadomienia lub kliknięcie w link. Zaleca się, aby strona była w stanie zareagować w nie dłużej niż 100 milisekund.
Optymalne wartości wskaźników Core Web Vitals według wyszukiwarki Google

Warto sprawdzić w powyższej tabeli, czy nasza strona nie przekracza rekomendowanych przez Google wartości dla poszczególnych wskaźników. W tym celu możemy skorzystać z takich narzędzi jak Google Search Console, Lighthouse lub PageSpeed Insights.

2. User Experience

O optymalizacji witryny należy pamiętać już podczas jej projektowania. Większość stron internetowych przeglądana jest na urządzeniach mobilnych (telefony, tablety), dlatego tworząc stronę, należy skupić się głównie na małych rozdzielczościach.

Zgodnie z koncepcją „Mobile First” zaczynamy od strony mobilnej, która cechuje się prostym layoutem i zawiera mniej elementów. Łatwiej jest nam ją potem rozbudować i dołożyć nowe funkcjonalności do wersji desktopowej niż na odwrót. Wraz z rozszerzającym się oknem przeglądarki elementy na stronie powinny rosnąć i dostosowywać się do jego rozmiaru wg założeń RWD (Responsive Web Design).

Projektując stronę internetową, nie można również zapomnieć o dobraniu odpowiednich kolorów i rodzaju czcionki. Zawsze dążymy do uzyskania dobrego kontrastu. Decydując się na ciemne tło, powinieneś wybrać jasny kolor tekstu, jeśli wybrałeś jasne tło, wybierz ciemniejszy tekst. Zastanów się również nad wielkością i grubością czcionki, tak aby osoba czytająca nie musiała mrużyć oczu lub oddalać obrazu.

3. Treść

Nie ma określonego kryterium co do liczby słów, jaka powinna się znajdować na stronie, aby pozytywnie oddziaływać na SEO. Optymalna ilość treści to taka, która po prostu odpowiada użytkownikowi na wpisane przez niego w wyszukiwarkę pytanie.

Jak wskazuje Google na swojej stronie dla webmasterów – treść jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na ranking strony w wyszukiwarkach. Kładzie się duży nacisk na jej jakość oraz autentyczność. Umieszczanie jak największej ilości tekstu lub spamowanie słowami kluczowymi z pewnością nie przyniesie upragnionego efektu.

Tekst powinien być zwięzły i na temat. Kliknięcie w link i dłuższa interakcja ze stroną pokazuje wyszukiwarkom, że użytkownik znalazł to, czego szuka. Starajmy się więc utrzymać sesję użytkownika jak najdłużej poprzez zamieszczanie oryginalnych i wartościowych treści.

Treść na stronie ma decydujący wpływ na SEO

4. Techniczne SEO

Techniczne SEO odnosi się do optymalizacji strony internetowej w celu ułatwienia robotom jej indeksowanie. Oto kilka działań, które można wykonać w tym celu:

  • Zamieść plik robots.txt w katalogu głównym Twojej strony. Jest to plik zawierający instrukcję dla wyszukiwarek, które strony powinny indeksować, a które nie.
  • Dodaj tag title i meta description w sekcji head dokumentu html.
  • Ustaw preferowaną domenę, czyli wersję domeny, na którą zostaną przekierowani użytkownicy w zależności od wpisania przedrostka www lub nie.
  • Dodaj uporządkowane dane (rich snippets), dzięki którym struktura Twojej strony będzie zrozumiała dla wyszukiwarek.
  • Ustaw stronę kanoniczną, jeśli dana wersja strony dostępna jest pod wieloma adresami URL.

5. Certyfikat SSL

Pewnie zastanawiałeś się, co oznacza kłódka w polu wyszukiwania adresu URL oraz prefix https zamiast http? Jest to strona zabezpieczona certyfikatem SSL. Oznacza to, że wszystkie dane przesyłane na tej stronie są szyfrowane.

W dzisiejszych czasach każda witryna, której zależy na wysokiej pozycji w Google, posiada taki certyfikat. Przeglądarki internetowe mając na uwadze bezpieczeństwo użytkownika, często ostrzegają przed niezabezpieczonymi stronami, zniechęcając tym samym do ich odwiedzenia.

Za niewielką kwotę lub nawet za darmo możemy aktywować certyfikat SSL, który obejmie wszystkie nasze podstrony, zapewni bezpieczeństwo przesyłu danych i poprawi wizerunek naszego bloga lub firmy.

6. Strona 404

404 Not Found – to odpowiedź HTTP, którą powinien zwrócić serwer niemogący odnaleźć danego zasobu.

Najczęściej popełnianym błędem podczas tworzenia strony 404 jest tzw. Soft 404 Error, czyli brak zwrócenia odpowiedniego kodu http przez serwer. Wyświetlana jest jedynie sama informacja o błędzie, a serwer odpowiada prawidłowym kodem np. 200. W tej sytuacji robot internetowy nie dostaje żadnych informacji o tym, że strona nie powinna być indeksowana i w konsekwencji może niechcianie pojawić się w wynikach wyszukiwania.

Oprócz prawidłowego kodu warto również zadbać o wygląd strony 404. Nie każdy użytkownik wie, co oznacza dany błąd http. Należy więc zamieścić stosowną informację oraz linki pomocnicze, które pomogą w dalszym nawigowaniu.

Strona 404 dostosowana do wyszukiwarek – prawidłowy kod http zapobiega niechcianej indeksacji

Podsumowanie

Optymalizacja strony internetowej to ciągły proces poprawiania błędów i dostosowywania jej do aktualnych wymogów wyszukiwarek. Zoptymalizowane i szybkie strony często obejmują wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Jeśli skupisz się na tych sześciu głównych aspektach optymalizacji oraz zadbasz o profil linków zwrotnych, z pewnością wyprzedzisz konkurencję. Użytkownicy nie zamkną Twojej strony od razu po wejściu, a spędzą na niej wiele czasu.

Posiadasz szybką i dobrze zoptymalizowaną stronę internetową? Prześlij ją do naszego katalogu, zwiększ jej odwiedzalność i zyskaj nowych klientów.