Czy Twoja strona znajduje się w Google?
Zanim podejmiesz jakiekolwiek działania, upewnij się, czy Twoja strona na pewno nie znajduje się w wyszukiwarce.
Jeśli witryna nie pojawia się w wynikach wyszukiwania pod wybraną frazą słów, nie oznacza to, że jej tam nie ma. Strona może być poprawnie zindeksowana, lecz widnieć na bardzo niskiej pozycji.
W celu sprawdzenia, czy dana strona znajduje się w Google, skopiuj i wklej jej adres URL do pola wyszukiwania oraz dodaj przedrostek „site:”.
Jeżeli dalej nie możesz znaleźć swojej strony, przejdź do dalszej części artykułu, aby rozwiązać ten problem.
1. Poproś o zindeksowanie strony w Google Search Console
Google Search Console to bezpłatne narzędzie służące do analizowania ruchu oraz pozycjonowania strony internetowej. Za jego pomocą jesteśmy w stanie ręcznie zgłosić adres URL do zindeksowania w Google.
Zaloguj się do GSA, następnie w polu wyszukiwania wpisz adres URL swojej witryny. Jeśli nie został wykryty, wyślij prośbę o zindeksowanie.
W sytuacji, gdy konsola wyszukiwania Google stwierdza, że strona znajduje się w indeksie, lecz nie można jej wyszukać po adresie URL z przedrostkiem site, sprawdź, czy nie zostały podjęte ręczne działania lub, czy nie pojawiły się problemy związane z bezpieczeństwem. Strona może być również zgłoszona do usunięcia.
2. Stwórz mapę witryny i prześlij ją w konsoli wyszukiwania
Sitemap.xml to plik zawierający wykaz ważnych adresów URL obrębie witryny. Umiejscowienie go na serwerze ma na celu ułatwienie robotom internetowym znalezienie oraz zindeksowanie tych stron.
Jeśli masz już wygenerowaną mapę witryny, w Google Search Console przejdź do sekcji Mapy Witryn. Następnie wpisz adres URL, pod którym jest ona zlokalizowana i poinformuj o niej Google. Możesz przesłać wiele map witryn.
3. Zadbaj o linkowanie
Linki wewnętrzne działają podobnie jak mapa witryny – ułatwiają botom internetowym poruszanie się po stronie oraz dotarcie do wszystkich adresów URL.
Warto również zwrócić uwagę na linki prowadzące do naszej strony w sieci. Robot internetowy tzw. crawler analizując daną witrynę, podąża za jej odnośnikami i w razie potrzeby zamieszcza je w wyszukiwarce. Bogaty profil linków zwrotnych przyspiesza indeksowanie strony internetowej.
4. Sprawdź plik robots.txt
Upewnij się, że Googlebot oraz inne boty internetowe mają dostęp do Twojej witryny. Plik robots.txt określa, które strony powinny znaleźć się w wyszukiwarkach, a które nie. Możliwe, że przypadkowo dostęp do strony, na której zależy Ci pozycjonowanie, został zablokowany.
Strona internetowa może być również blokowana przed indeksacją za pomocą tagu umieszczonego w sekcji <head /> dokumentu HTML.
<meta name="robots" content="noindex" />
5. Zwróć uwagę na kod HTTP
Pomyślne zapytanie HTTP do serwera powinno zwracać odpowiedni kod (200). Informuje to roboty internetowe, że żądanie zakończyło się powodzeniem i strona może zostać zindeksowana.
Zmieniając nazwę domeny lub wersję protokołu (http na https) zadbaj o odpowiednie przekierowanie oraz o status code informujący o stałym przeniesieniu zasobu (301).
Wyszukiwarki nie będą również indeksowały stron niedostępnych publicznie np. wymagających autoryzacji (401) lub uprawnień (403).
6. Upewnij się, że strona jest szybka i dostosowana do użytkownika
Ostatnią kwestią mającą wpływ na indeksowanie witryny jest optymalizacja. Przetestuj, czy strona wyświetla się prawidłowo dla każdej rozdzielczości, szybko się ładuje, elementy nie przesuwają się podczas ładowania, a obrazy mają odpowiedni rozmiar. Wyszukiwarki faworyzują szybkie i responsywne strony internetowe.
Przejrzyj jeszcze raz treści na stronie. Może się zdarzyć, że wyszukiwarki po prostu nie chcą zamieścić Twojej strony ze względu na niskiej jakości treść, błędy ortograficzne, niezgodność z wytycznymi lub uznać stronę za duplikat.